Parfemska psihologija: kako percipiramo mirise?

Ta mirisna tekućina u prekrasnoj bočici nije „samo“ parfem. Taj jedinstveni mix mirisnih sastojaka čini itekako kompleksan proizvod koji ni za jednu osobu na svijetu nije potpuno isti. Nije li to fascinantno? Pročitaj u nastavku kako percipiramo mirise i kakve veze s našim parfemima ima psihologija.

Parfem se voli zbog osjećaja, ne zbog mirisa

Kada čuješ, recimo, da se u nekom parfemu nalaze arome ruže, sicilijanske naranče, ambera, mošusa ili pak nježne note ljiljana, ljubičica i drugih mirisnih sastojaka, možeš pojedinačno zamisliti sve te sastojke, ali ti teško pada zamisliti njihove pojedinačne arome u bočici parfema, zar ne? I kako je moguće da su dva parfema koji imaju 90 posto jednakih sastojaka tako – različiti?

Naime, kada mirišeš svoj omiljeni parfem, ti ne mirišeš njegove sastojke, nego osjećaje i uspomene koje te vežu za taj parfem. I zato ga voliš. Ne zbog ruža ili pupoljaka marelice, nego zbog onoga što on za tebe znači.

Zamisli da je parfem – čovjek!

Recimo, parfem Christina Aguilera poznat je po svojim voćnim i slatkim notama. Koja je prva asocijacija (teoretski) na takvo što, nego proljeće ili ljeto? Međutim, u jednoj anketi više je žena odgovorilo da ih taj parfem zbog svoga karaktera i snage više podsjeća na zimu. Ispitanice su tako rekle i kako su taj parfem češće koristile preko zime te da je to razlog zašto ga nikako ne mogu zamisliti na svojoj koži tijekom ljetnih mjeseci.

Dakle, sastojci na kraju imaju najmanje utjecaja na našu percepciju određenog parfema u budućnosti. Da bi se to još bolje shvatilo, zamisli da je tvoj omiljeni parfem – čovjek. Baš kao i čovjek, i tvoj parfem ima svoj svjesni i nesvjesni dio. Svjesni dio je, jasno, ono što osjetiš na svojoj koži, a nesvjesni dio parfema su upravo njegovi sastojci.

Sigurno ti je predivno zamisliti nježne latice jasmina, tek procvali jorgovan ili čiste i krhke đurđice. Njihove pojedinačne arome u parfemu ne osjetiš, ali ako znaš da su u tvojoj bočici, zamislit ćeš sve to divno cvijeće. Dakle, naprosto će misao da mirišeš na proljetno cvijeće u tebi probuditi određene osjećaje zbog kojih ćeš parfem, bez obzira voljela ga ili ne, pamtiti.

I marketing utječe na tvoju percepciju parfema

Nadalje, ne zaboravi ni na svemoćni marketing. Savršen primjer za to je – kokos. Da, kokos! Obično se kokos veže isključivo za ljeto i malo kome je prva asocijacija na kokos ušuškavanje u dekicu dok vani sniježi. Međutim, bez misli o kokosu kao o „najljetnijem“ sastojku, kad bolje razmisliš, nema li kokos baš nekako toplu aromu? Neku koja se lako može povezati s božićnim kolačićima, recimo?

Ali, ne! Kokos nam je predstavljen kao ljetni i isključivo ljetni sastojak. Zato i svi parfemi koji u sebi imaju aromu kokosa kod većine će ljudi biti parfemi za toplije dane – kao što je Versace Crystal Noir. Bez obzira na to što su karakterni i teški.

No, na kraju dana, malo tko će se povesti za „teoretskim“ dijelom parfema. Ako je ta mirisna bočica bila prisutna u bitnom trenutku u tvom životu, zauvijek će ti ostati upamćena.